maandag 18 augustus 2014

Identiteitscirkel en je digitale imago

Identiteitscirkel en je digitale imago.




Zoals vele leerkrachten in het basisonderwijs werk ik met Nieuwsbegrip. Deze week zat er bij nieuwsbegrip een oefening die ik kende en zelf ook erg leerzaam vind. De opdracht van Nieuwsbegrip was het creĆ«ren van een identiteitscirkel en dan via Google kijken wat je imago op internet is. Nu kan deze cirkel veel breder ingezet worden zoals ook op de website beschreven staat. identiteitscirkels Het mooie van deze opdracht vond ik de koppeling naar je digitale imago.

Sociale media, mediawijsheid en veilig internetten zijn niet alleen in onderwijsland maar ook bij ouders hot items. Zelf bemerk ik dat ik soms verbaast ben over hoeveel kinderen twitter facebook en hyves gebruiken. Een onderzoek van kennisnet verduidelijkt dat nog eens. cijfers social media gebruik Ik bemerk  dat leerlingen best weten hoe lang iets op internet blijft rond circuleren maar dat dit meestal leid tot het maken van bewuste keuzes met betrekking tot wat ze op internet zetten. Hoewel kinderen dus veel weten over internet en sociale media zijn ze niet mediawijs. Dit komt ook uit een onderzoek van Ouders.nl. klik hier voor het onderzoek

Doordat kinderen wel veel kennis bezitten maar dit niet koppelen is nou juist waarom in deze identiteitscirkel een mooie werkvorm vind. Leerlingen gaan eerst bezig met het maken van een cirkel over zichzelf en waar hun interesses liggen. Ze kleuren dat wat zij vinden dat zichtbaar zou mogen zijn op internet. Een vooral waarvan ze over 10 of 20 jaar ook nog blij zijn dat die informatie op internet staat. Daarna gaan ze googelen om te kijken wat er daadwerkelijk op internet te vinden is. Hun getekende en dus wenselijke digitale imago kunnen ze dan vergelijken met hun werkelijke digitale imago.

Ik heb tijdens het uitvoeren in de klas gemerkt dat ik de leerlingen niet zozeer iets nieuws leerde. ze weten echt wel hoe je jezelf moet googelen en ook weten ze wel dat als iets op internet staat het er bijna niet af te krijgen is. Maar het vormen van een digitaal imago dat door deze opdracht visueel is gemaakt vond ik voor de leerlingen zeer waardevol. Let wel ik bemerkte dat de vraag "ben je daar over 10 of 20 jaar nog blij mee" erg veel toevoegde aan het leermoment want dat maakt leerlingen bewust van het feit dat het niet zomaar even leuk is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten