Op internet zijn tal aan apps, appsreviews, appslijstjes en appsverzamelsites te vinden. Zien jullie door het appbos de appbomen nog? Ik merk in de praktijk dat de leerlingen zelf een willekeur aan apps kennen en willen spelen in de klas. Vele daarvan zijn ook echt wel voor het onderwijs geschikt. Ik moet zeggen dan ik in mijn klas de leerlingen niet zelf apps laat downloaden. Dat houdt ik toch liever zelf in de hand. Deze week heb ik daarom eens gekeken welke drie apps ik nu veel gebruik samen met mijn leerlingen in de klas.
De meestgebruikte is toch wel Squla bordspel. squla apps De leerlingen vinden deze app heel erg leuk. Hoewel het een spel is vind ik de app wel leerzaam omdat het spelling, reken, geschiedenis, enz. vragen zijn. Het voordeel van deze app is dat meerdere leerlingen samen het spel kunnen spelen. Hierbij kunnen ze allemaal hun eigen leeftijd aangeven. De vragen worden dan op de leeftijd aangepast. Hierdoor kan een leerlingen uit groep 4 dus winnen van een leerling van groep 8.
Ik heb het al eens eerder genoemd dat ik in mijn lesgeven veel gebruik maak van flipping the classroom. De leerlingen krijgen dus via een filmpje uitleg en zo kan ik in de les direct met de verwerking bezig. Ik vind dit zelf erg fijn. Ik kan me dan echt richten op de individuele begeleiding en hulpvragen i.p.v. klassikale instructie. mocht je meer willen weten over flipping the classroom kijk dan even op mijn blogbericht hierover. hiervoor gebruik ik vaak educreations. website educreations Deze app biedt mij de mogelijkheid om makkelijk filmpjes te maken en voor door mij geselecteerde groepen zichtbaar te maken. daarnaast hebben de leerlingen geen device om de app op te downloaden kan het ook via de computer. Doordat alle leerlingen moeten inloggen om het filmpje te zien weet ik ook wie gekeken heeft en wie niet. Nadeel is wel dat alle leerlingen moeten inloggen of te wel "juf ik weet mijn wachtwoord niet meer!".
De laatste app die veel gebruikt wordt is prezi. Het maken van presentaties in prezi geeft zowel mij als de leerlingen de mogelijkheid om een vloeiende presentatie te maken en aan de klas voor te leggen. Ook het feit dat je op welke plek of welk apparaat dan ook mee verder kan is voor de leerlingen (en ook voor mij) erg prettig. Ik zie bij de leerlingen dat ze door een opbouw te maken veel meer nadenken over de stof die ze in hun presentatie willen verwerken. ook maken ze veel gebruik van de mogelijkheid om powerpoint sheets in te voegen. eerst verbaasde mij dit want dan kun je toch net zo goed de presentatie in powerpoint maken. Maar na wat nader onderzoek geven de leerlingen aan prezi prettiger te vinden alleen soms even de opsomming van een powerpoint sheet te willen invoegen. Ze geven aan dat het doorlopende en vloeide presenteren van prezi samen met het in en uitzoomen erg handig is.
Zo aan het einde van deze blog viel mij erg op dat ik eigenlijk maar 1 spelletje benoemd heb. Er zijn er natuurlijk honderden en de leerlingen spelen er ook velen. Maar ik merk ook dat de leerlingen allen hun eigen voorkeur voor spelletjes hebben. De drie bovenstaande worden vooral door alle leerlingen gebruikt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten