maandag 18 augustus 2014

Flipping the classroom

Nee, ik zet niet mijn tafels op de kop en gooi niet me spullen uit het raam. Flipping the classroom is eigenlijk het omdraaien van je instructie en verwerkingsmomenten. Het huiswerk is niet meer sommen maken maar het huiswerk wordt je instructie.

Toen ik voor het eerst dit begrip hoorde was ik erg sceptisch. Het is de zoveelste manier om leerlingen te binden door coole filmpjes en de ipad of pc in te zetten. Ik ben er altijd overtuigd van geweest dat leerlingen niet harden gaan werken of het leuker gaan vinden doordat ze de computer of tablet mogen gebruiken. Het is misschien even een eerste prikkel maar daarna is het niet anders dan de rest. Een na een jaar hiermee te werken is op dat punt mijn mening niet veranderd. Wat wel veranderd is? Mijn standpunt over flipping the classroom. Ik merk dat het huiswerk wat ik mee geef door altijd wel een of twee leerlingen als moeilijk wordt ervaren. Zou zitten dat uren te ploeteren of hun rekenmachine te gebruiken terwijl de rest al heerlijk buiten speelt. Door het om te draaien en de leerlingen thuis de instructie te laten maken is de tijd die elke leerlingen er mee kwijt is even groot. daarnaast kan ik leerlingen die het moeilijk vinden of een stapje fout maken direct corrigeren. Daarnaast terroriseer ik ouders niet langer met alle manieren van rekenen die zij vroeger niet gehad hebben.

Hoe werkt het nu?
Ik maak voor de leerlingen een filmpje, thuis loggen ze in en ze bekijken dit filmpje. Soms zit er nog wat verwerking bij die ze a.d.h.v mijn gegeven voorbeeld moeten uitproberen. Als ze dan op school komen kunnen ze na een korte herhaling of het samen even nog eentje maken direct aan de slag. Door dit concept heb ik meer mogelijkheid tot differentiatie. Want de kinderen waarvan ik denk dat ze het makkelijk vonden die kunnen direct starten zij hebben immers hun uitleg al gehad. Ik kan dan in de les alle leerlingen in kleine groepjes of individueel begeleiden terwijl ze met het werk bezig zijn. Gaat er iets fout dan ben ik er direct bij. Op de website van de sommenfabriek wordt ook van dit concept gebruik gemaakt. ik vind hun filmpjes ook zeer bruikbaar ook de huiswerkhulp onderaan laat ik mijn leerlingen wel eens gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten